Wednesday, August 6, 2008

MASKARA 9

Buat pertama kalinya kami muncul di khalayak Maskara di Rumah Pena yang dianjurkan oleh Sindiket Sol-Jah. Sambutan amat menggalakkan sekali. Fuh! Lawak gila, beb! Penonton yang hadir memang enjoy habis!

Ah! Malas la kami nak bercerita banyak…ha ha! Biar la malam tu bersemadi dalam 'khayalan' kami heh!

Ini la dia petikan cerita pentomim yang kami 'harukan' di Maskara 9 :

TRANSIT

Suatu masa. Dulu.

Di Bucharest, Romania. Airport. Celah-celah orang-orang Eropah ada aku. Aku bersama Hizan. Hizan tu orang Melayu. Lelaki. Kawan aku yang datang dari Malaysia menuju ke Cairo. Transit di Bucharest.

Kenapa singgah Bucharest? Kenapa tak terus ke Cairo? Sebab kami naik pesawat yang tak ada insurans. Aeroflot. Pesawat komunis. Aku dengan Hizan bukan komunis. Aku dengan Hizan cuma naik pesawat milik komunis.

Aku dengan Hizan naik dari Singapore. Pesawat komunis tak boleh masuk Malaysia. Tak ada permit. Jadi, Aeroflot - pesawat komunis tu cuma boleh mendarat di Singapore saja. Singapore bagi kebenaran. Aku dengan Hizan bukan komunis.

Masa tu tengah musim sejuk. Betul-betul sejuk. Sejuknya menusuk ke tulang belulang aku. Kalau aku bergerak, tulang aku berbunyi. Minyak di sendi dah kering. Aku sejuk. Hizan tak berapa nak sejuk. Sebab badan Hizan bulat. Banyak lemak.

Lagipun Hizan pakai jaket tebal. Aku? Aku tak pakai jaket tebal. Malah aku tak pakai jaket pun. Aku pakai baju kemeja kotak-kotak. Dipasangkan dengan jeans lusuh. Lusuhnya bukan sikit. Lusuhnya teruk. Hampir koyak di lutut.

Cerita selanjutnya…? Beli la blook Roti & Kopi terbitan Sindiket Sol-Jah. HA HA!


No comments: